988A33CF-4111-422B-BE90-62662704C5B7-114

MØD OS

IMG_1726.JPG
SOPHIE

Jeg hedder Sophie, er 30 år, fra Århus og så er jeg er uddannet journalist.

 

Da jeg var barn sejlede jeg med min familie, og hele mit voksne liv har jeg savnet at sejle. Men da jeg mødte Casper for 5 år siden, blev jeg endelig genforenet med sejladsen.

Jeg har været med til næsten hele istandsættelsen af Hvalodea og lært en masse håndværk og kender alt på båden. Nu har vi sejlet i to år, så jeg begynder også at få en vis rutine omkring sejladsen, men er bestemt ikke ligeså erfaren som vores skipper. 

 

Min rolle ombord er at være Caspers co-skipper, når han har brug for nogen at vende beslutningerne med. Derudover er min rolle at være værtinde, der skal sørge for at alle kommer godt på plads og lærer, hvordan man lever ombord.
 

Jeg har følgende kvalifikationer:

Yachtskipper af 3. grad

Duelighedsbevis

Førstehjælp

IMG_1651.JPG
CASPER

Jeg hedder Casper, er 30 år og fra Amager. Til daglig arbejder jeg som professionel bådebygger.
 
Jeg har sejlet hele mit liv - ja, jeg er nærmest vokset op med redningsvest på og saltvand i årerne. Da jeg var 20 år, var jeg så heldig at få muligheden for at sejle jorden halvvejs rundt med en ven og hans familie som styrmand. Derfor har det været en stor drøm, der gik i opfyldelse, at gøre det igen - denne gang som skipper på mit eget skib. 
 
Jeg er kaptajn på Hvalodea. Når vi sejler er min rolle især at lære jer at sejle og forklare jer, hvordan de tekniske ting ombord fungerer, og jeg sætter en ære i at gøre det på en behagelig og pædagogisk måde.  

Jeg har følgende kvalifikationer:
Yachtskipper af 3. Grad
Yachtskipper af 1. Grad
Førstehjælp
Motorpasningskursus
SCR-certifikat

Duelighedsbevis
Professionel bådebygger, så jeg kan fikse alt ombord. 

DRØMMEN BEGYNDTE i 2015

I 2015 begyndte Casper jagten efter en båd, han kunne udleve sin drøm om en jordomsejling på, og han havde håbet på at finde en lille sejlbåd til formålet.

Et halvt år senere forelskede han sig i en slidt 58-fods sejlbåd, der ikke havde været ude af havnen i 15 år, og som havde mange knubs efter stormen Bodil. Casper fik den vanvittige idé at ringe og byde på båden til trods for, at han ikke havde en krone på lommen og var lærling.

Efter flere måneders forhandlinger stod han pludselig med båden Hvalodea, og projektet kunne endelig sådan for alvor gå i gang. Siden har Casper knoklet for at sætte båden i stand og bl.a. malet den sin særegne turkise farve.

Sommeren 2017 mødte han Sophie, og hun sprang hovedkulds med i projektet og drømmen om at sejle i retning - jorden rundt - på ubestemt tid.

Gast på Hvalodea

FØRST EN STOR RENOVERING

Hvalodea trængte til en kærlig hånd efter at have ligget mange år uden vedligehold. Siden Casper fik fingrene i båden, er den blevet malet turkis med Perfection Pro, har fået nye vinduer i ruffet, fået davider, nye sejl, watermaker, vindmølle, solceller, nyt dæk og mange andre forbedringer. 

 

Vi har sat båden i stand sammen. Casper er bådebygger, så alt bliver gjort efter professionelle standarder og i de rigtige materialer. Sophie fungerer som hjælper og har lært både at bore, slibe, støbe og spartle. 

Vores største opgave har været at fjerne det 30 år gamle, utætte teakdæk og lægge hårdt skum ind i dækket, der hvor det er blevet blødt og male dækket på ny med skridpulver. Der har også været mange fugtskader i væggene nede i båden, da dækket har været utæt i mange år. Så nogle af dem er også blevet repareret, men vi er ikke helt i mål. 

Undervejs har det været sjovt at finde små gemte beskeder på dørk og vægge fra de oprindelige bådebyggere fra Taiwan. Det er vildt at tænke på, hvor meget Hvalodea allerede har set, og hvad den nu skal opleve sammen med os.

Bådrenovering

Om Hvalodea

58 fod lang og 4,90 meter bred

Der er i alt 9 køjepladser ombord

Bygget i Taiwan i 1988

Den er bygget af glasfiber

Moteren er en Ford Lehman 140 hk

Vi har solceller og vindmølle og er selvforsynende med el

Vi har watermaker

Vi har følgende sikkerhedsudstyr:

- Ny Iso1 gr.A
redningsflåde m. hydrostatisk udløser til 10 pers.

- EPIRB

- VHF med GPS + to håndholdte med GPS

- Nye redningsveste m. lys og sikkerhedsliner til alle

- MOB-bøje og rescueharnesh

- Off-shore + Coastal nødblus-pakke

- Veludstyret medicinkasse

- 7 brandslukkere (pulver og kaliumrøg) + et brandtæppe