SOPHIE

Jeg hedder Sophie, er 29 år, fra Århus og så er jeg er nyuddannet journalist.

 

Da jeg var barn sejlede jeg med min familie, og hele mit voksne liv har jeg savnet at sejle. Men da jeg mødte Casper for to år siden, blev jeg endelig genforenet med sejladsen.

 

De sidste par somre har vi sejlet rundt i Danmark og Sverige med båden fuld af forskellige skønne mennesker, det har været en en befriende måde at rejse på, og det har været nogle af mine bedste somre. 
 

Når vi sejler har jeg rollen som værten, der hjælper jer alle på plads og sætter jer ind i vores dagligdag ombord. Jeg begynder også at få en vis rutine omkring sejladsen, men er bestemt ikke ligeså erfaren som vores skipper. 

Jeg har følgende kvalifikationer:

Yachtskipper af 3. grad

Duelighedsbevis

Førstehjælp

CASPER

Jeg hedder Casper, er 28 år og fra Amager. Til daglig arbejder jeg som professionel bådebygger.
 
Jeg har sejlet hele mit liv - ja, jeg er nærmest vokset op med redningsvest på og saltvand i årerne. Da jeg var 20 år, var jeg så heldig at få muligheden for at sejle jorden halvvejs rundt med en ven og hans familie som styrmand. Nu drømmer jeg om at gøre det igen - denne gang på mit eget skib. 
 
Jeg er kaptajn på Hvalodea. Når vi sejler er min rolle især at lære jer at sejle og forklare jer, hvordan de tekniske ting ombord fungerer, og jeg sætter en ære i at gøre det på en behagelig og pædagogisk måde.  

Jeg har følgende kvalifikationer:
Yachtskipper af 3. Grad
Yachtskipper af 1. Grad
Førstehjælp
Motorpasningskursus
Duelighedsbevis
Professionel bådebygger, så jeg kan fikse alt ombord. 

DRØMMEN BEGYNDTE FOR FIRE ÅR SIDEN

I 2015 begyndte Casper jagten efter en båd, han kunne udleve sin drøm om en jordomsejling på, og han havde håbet på at finde en lille sejlbåd til formålet.

Et halvt år senere forelskede han sig i en slidt 58-fods sejlbåd, der ikke havde været ude af havnen i 15 år, og som havde mange knubs efter stormen Bodil. Casper fik den vanvittige idé at ringe og byde på båden til trods for, at han ikke havde en krone på lommen og var lærling.

Efter flere måneders forhandlinger stod han pludselig med båden Hvalodea, og projektet kunne endelig sådan for alvor gå i gang. Siden har Casper knoklet for at sætte båden i stand og bl.a. malet den sin særegne turkise farve.

Sommeren 2017 mødte han Sophie, og hun sprang hovedkulds med i projektet og drømmen om at sejle i retning - jorden rundt - på ubestemt tid.

FØRST EN STOR RENOVERING

Hvalodea trænger til en kærlig hånd efter at have ligget mange år uden vedligehold. Siden Casper fik fingrene i båden, er den blevet malet turkis med Perfection Pro, har fået nye vinduer i ruffet, fået davider, nye sejl og mange andre forbedringer. 

 

Vi går og sætter båden i stand sammen. Casper er bådebygger, så alt bliver gjort efter professionelle standarder og i de rigtige materialer. Sophie  fungerer som hjælper og har lært at bore, slibe og spartle. 

Vores største opgave har været at fjerne det 30 år gamle, utætte teakdæk og lægge hårdt skum ind i dækket, der hvor det er blevet blødt og male dækket på ny med skridpulver. Der er mange fugtskader på væggene nede i båden, da dækket har været utæt i mange år. Så de er også blevet repareret. 

Undervejs har det været sjovt at finde små gemte beskeder på dørk og vægge fra de oprindelige bådebyggere fra Taiwan. Det er vildt at tænke på, hvor meget Hvalodea allerede har set, og hvad den nu skal opleve sammen med os.

Om Hvalodea

58 fod lang og 4,90 meter bred

Der er i alt 9 køjepladser ombord

Bygget i Taiwan i 1988

Den er bygget af glasfiber

Moteren er en Ford Lehman 140 hk

Vi har solceller og vindmølle og er selvforsynende med el

Vi har watermaker

Vi har følgende sikkerhedsudstyr:

- Ny Iso1 gr.A
redningsflåde m. hydrostatisk udløser til 10 pers.

- EPIRB

- VHF med GPS + to håndholdte med GPS

- Nye redningsveste m. lys og sikkerhedsliner til alle

- MOB-bøje og rescueharnesh

- Off-shore + Coastal nødblus-pakke

- Veludstyret medicinkasse

- 7 brandslukkere (pulver og kaliumrøg) + et brandtæppe